Forsvarsmuseet på Bornholm

Militærhistorisk samling i Rønne.

Velkommen til Bornholms Forsvarsmuseum og vores historiske bygninger i Rønne. Vi har mange spændende genstande fra Bornholms militærhistorie igennem tiderne. Bornholm har haft en helt unik rolle i Danmarks militærhistorie – en historie vi på museet gerne vil fortælle mere om.

Museet kan bl.a. fremvise en lang række genstande fra den tyske besættelse under 2. verdenskrig og den efterfølgende sovjetiske besættelse. Dette inkluderer uniformer, våben, rester af en V1 flyvende bombe og en helt unik tysk Enigma maskine.

En stor del af museet er også tilegnet Bornholm og Danmarks egen militære enheder og deres tjeneste i ind- og udland. Vi får løbende nye genstande og er altid glade for at fortælle mere om historierne bag deres vej til museet. Inde i gården på Forsvarsmuseet ses f.eks. en kampvogn – en M/24 eller ”Chaffee”. Kampvognen er en gammel ”herre”, der var med i 2. Verdenskrig ved bl.a Ardennerslaget. Kampvognen har også gjort gavn i nutiden, som medvirkende i filmen “Olsenbanden Junior”.

Forsvarsmuseet afholder løbende arrangementer – både offentlige og private. Skoleklasser er også meget velkomne efter aftale, da museet har forberedt rundvisning efter skoletjenestens krav.

Her finder du os

Bornholms Forsvarsmuseum
Arsenalvej 8
3700 Rønne